مهمترین پیام عید قربان تسلیم شدن در برابر پروردگار است
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۸۷۱۶
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن حسنزاده، کارشناس علوم قرآنی، پیرامون ارزش و جایگاه عید سعید قربان گفت: عید سعید قربان فلسفهای عمیق و بزرگ را پشت سردارد، در عین حال یکی از دو عید بزرگ مسلمانان محسوب میشود، نگاهی به فلسفه عید قربان بیانگر پیامهای بلند انسانی است، باید توجه کرد که اولین و مهمترین پیام نهفته در این عید تسلیم و عبودیت در مقابل پروردگار عالم است، توجه به این مفهوم بلند بسیار ارزشمند است و باید به آن توجه ویژه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابوالانبیاء لقب حضرت «ابراهیم (ع)»
حسن زاده به لقب حضرت «ابراهیم (ع)» ابوالانبیاء اشاره و بیان کرد: حضرت «ابراهیم (ع)» را ابوالانبیاء مینامند، زیرا او پدر حضرت «اسماعیل (ع)» و حضرت «اسحاق (ع)» است و «نبی اکرم (ص)» نیز از نوادگان و فرزندان حضرت «اسماعیل (ع)» محسوب میشود. خداوند حضرت «اسماعیل (ع)» را در سن پیری به حضرت «ابراهیم (ع)» داد، در آیات قرآن کریم نیز به ویژگیها و صبر حضرت «اسماعیل (ع)» نیز اشاره شده است.
این کارشناس علوم قرآنی عید سعید قربان را از نگاه قرآن کریم مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: در آیه ۱۰۲ سوره صافات پیرامون ذبح حضرت «اسماعیل (ع)» آمده است: «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَیٰ فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَیٰ ۚ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ، آن گاه که آن پسر رشد یافت و با او به سعی و عمل شتافت یا در جهد و عبادت یا در سعی صفا و مروه با پدر همراه شد، ابراهیم گفت:ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین میبینم که تو را قربانی راه خدا میکنم، در این واقعه تو را چه نظری است؟ جواب داد:ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که ان شاءاللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت».
وی پیرامون سیره اخلاقی حضرت «اسماعیل (ع)» تاکید کرد: حضرت «اسماعیل (ع)» فرزند ارشد حضرت «ابراهیم (ع)» بود و علاقه این پیامبر خدا به فرزند ارشدش بسیار بود، حضرت «اسماعیل (ع)» فردی صبور بود ایشان تسلیم اراده پروردگار بودند خداوند متعال با آزمایش آنان درسهای بزرگی را برای جامعه بشری بیان کرده درسهایی که مسیر درست انسانیت را بیان میکنند.
توکل به خدا مهمترین پیام عید سعید قربان
حسن زاده توکل بر خدا را یکی از درسهای ارزشمند تسلیم حضرت «اسماعیل (ع)» در برابر امر خدا دانست و تاکید کرد: حضرت «اسماعیل (ع)» با توکل بر خدا مسیر ارزندهای را به کل جامعه بشری نشان داد، توکل بر کسی که همه امور هستی در دست اوست. توکل او در اینجا به معنای تسلیم حق بودن در سختیها و دشوارهای روزگار است.
وی توکل حضرت «اسماعیل (ع)» و حضرت «ابراهیم (ع)» به خدا را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد و افزود: توکل حضرت «اسماعیل (ع)» و حضرت «ابراهیم (ع)» گویای این مهم است که پیامبر خدا و فرزندش به کمال، رشد و معرفت الهی دست یافته اند، آنان راه درست را از نادرست به خوبی میدانند و از همه مهمتر اینکه فلسفه خلقت انسان را دریافته اند این راه و این کمال بشری بالاترین درجهای است که میتوان برای یک انسان آن را متصرف شد.
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون عید قربان اشاره و بیان کرد: ما کار حضرت «ابراهیم (ع)» را ایثار میدانیم، اما آیا خود ایشان نیز ذبح فرزندشان حضرت «اسماعیل (ع)» را ایثار میدانستند؟، قطعا نه، حضرت «ابراهیم (ع)» ذبح فرزند خود را ایثار نمیدانند بلکه ایشان ذبح را وظیفهای میدانستند که بر دوش داشتهاند. این درسی بزرگ را در بر دارد انسانها را از بزرگ بینی و خود بینی بر حذر میدارد و عبودیت در برابر حق و تسلیم محض پروردگار بودن را بیان میکند.
سر منشاء گرفتاری جوامع امروز را از نگاه «امام خمینی (ره)»
حسن زاده سر منشاء گرفتاری جوامع امروز را از نگاه «امام خمینی (ره)» مطرح و ابراز کرد: «امام خمینی (ره)» منشاء گرفتاریهای جوامع امروزی را تسلط هوای نفس بر این افراد میدانستند، زیرا هوای نفس انسان را به گمراهی میکشاند از سوی دیگر بسیاری از اضطرابها، نگرانیها و مشکلات ما به خود مداری منتهی میشود لذا باید همواره از رویکرد حضرت «ابراهیم (ع)» الگوبرداری کرد تا پا در مسیر اشتباه نگذاریم.
وی نگاهی محتوایی به عید سعید قربان و بررسی زوایای ارزنده آن را تبیین داشت و اظهار کرد: عید سعید قربان نگاهی محتوایی به موضوعات مهم اجتماعی و انسانی دارد حرکت در راه درست یکی از زوایای آن بشمار میرود که در نتیجه میتواند قرب الهی را در بر داشته باشد.
اعمال روز عید قربان
حسن زاده پیرامون اعمال روز عید قربان اظهار کرد: عید قربان را میتوان با یک غسل آغاز کرد، همچنین توجه به مقوله ذبح جایگاهی خاص در این روز برای مومنان دارد، زیرا به تاسی از حضرت «ابراهیم (ع)» منیتهای درونی افراد باید از بین برود، در این روز با کمک به نیازمندان میتوان به دنیا پشت پا زد.
وی تفاوت ذبح حجاج را در بیت الله الحرام با ذبح سایر افراد در ماه ذی الحجه مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: حجاج در مراسم عبادی حج باید به این نحو که هر فرد یک گوسفند را ذبح کند اعمال را ادامه دهند، اما بقیه افراد میتوانند به صورت دسته جمعی یک گوسفند را خریداری کرده و ذبح کنند و گوشت آن را در بین نیازمندان تقسیم کنند، در این روز خواندن نماز عید سعید قربان نیز بسیار توصیه شده است.
حسن زاده به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون کمکهای مومنانه اشاره و خاطرنشان کرد: عید قربان زمانی مناسب برای جامعه عمل پوشاندن به دستورات مقام معظم رهبری، با تقسیم گوشت میتوان دل نیازمندان را خوشحال کرد این امر با توجه به تاثیرات اقتصادی بیماری کرونا و ایجاد فشار اقتصادی به اقشار ضعیف و کم در آمد بسیار کاربردی است.
«عید قربان» عید بزرگ مسلمانان
عباس نصیری فرد کارشناس علوم قرآنی، با اشاره به فلسفه نامگذاری عید قربان گفت: کلمه قربان که در کنار عید قرار گرفته صرفا به معنای قربانی کردن نیست در حالی که به معنای قصد تقرب است به این معنا که انسان به وسیله کارهای نیکی که انجام میدهد، تلاش میکند تا خود را به خدا نزدیک کند، همچنین عید قربان را عید بزرگ مسلمانان مینامند.
وی در همین راستا بیان کرد: به لحاظ محتوایی «عید قربان» در حقیقت عید پیروزی وظیفه بر غریزه است. مخلوقات خداوند سه دسته هستند که دستهای از آنها تنها به دنبال غریزه هستند مانند حیوانات، دسته دوم پیرو وظیفه هستند مانند فرشته ها، اما گروه دیگری از مخلوقات خداوند که گاهی به غریزه میپردازند و گاهی به وظیفه و آن انسانها هستند.
نصیری فرد پیرامون غریزه پدری «حضرت ابراهیم (ع)» نسبت به فرزندش اظهار کرد: زمانی که به «حضرت ابراهیم (ع)» فرمان داده شد که پسرش را قربانی کند، او به دلیل پدر بودنش غریزه پدری نسبت به فرزندش داشت، اما به جهت اینکه دستور خداوند است و خدا تعیین میکند که ایشان چنین وظیفهای را انجام دهد، در اینجا وظیفه خداوندی بر غریزه پدری ایشان حاکم میشود.
این کارشناس علوم قرآنی در ادامه صحبتهای خود یادآور شد: پس از اینکه «حضرت ابراهیم (ع)» برای قربانی کردن «حضرت اسماعیل (ع)» اقدام کردند، خداوند گوسفندی را جهت قربانی کردن فرستاد، در حقیقت «حضرت ابراهیم (ع)» به وظیفه خود جهت تقرب به خداوند عمل کرد.
اعمال مستحبی روز عید سعید قربان
وی با اشاره به اعمال عید سعید قربان اظهار کرد: بر غسل عید قربان بسیار سفارش شده است، همچنین قربانی کردن و توزیع گوشت قربانی بین فقرا در این روز بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، خواندن «دعای ندبه» در صبح عید قربان و همچنین خواندن نماز عید قربان در ابتدای طلوع آفتاب بسیار مورد سفارش قرار گرفته است.
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: عید قربان حضرت ب کارشناس علوم قرآنی عید سعید قربان حضرت ابراهیم قربانی کردن عید قربان حسن زاده بر خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، ۸ اردیبهشت سالگرد شهادت شهید علی اکبر شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران است.
خلبان شهید شیرودی از خلبانان شهید هوانیروز ارتش بود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ارتش به مبارزه با رژیم پهلوی میپرداخت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در راه مبارزه با شرارتهای ضدانقلاب و جداییطلبان در کردستان نقش مهمی را ایفا کرد تا جایی که او را «ستاره کردستان» لقب نهادند.
خلبان شهید «علیاکبر قربان شیرودی» ۲۵ دی سال ۱۳۳۴ در روستای «بالا شیرود» از توابع شهرستان «تنکابن» متولد شد. وی سال ۱۳۵۱ به استخدام ارتش در آمد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رسانده و سپس دوره خلبانی بالگرد جنگنده بل «ای اچ -۱ موسوم به کبرا» را در پادگان اصفهان گذراند.
«علیاکبر قربان شیرودی» در راستای مبارزات انقلابی خود، یکبار تصمیم گرفت تا با بالگرد خود به یک عنصر پهلوی زده و او را از میان بردارد. وی همچنین ضمن شرکت در راهپیماییها علیه رژیم پهلوی، به دستور حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگانها، از پادگان خارج شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شهید شیرودی در پاوه نقش تعیینکنندهای در راه مبارزه با ضدانقلاب و بازپسگیری این شهر ایفا کرد و در جریان یکی از مأموریتهای محوله در منطقه غرب، وقتی از طرف «بنیصدر» به وی ابلاغ شد تا نسبت به تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه در پاوه اقدام کند، از فرمان او تمرد کرد.
شهید «علیاکبر قربان شیرودی» در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز عملکرد بهموقع و تأثیرگذاری در برابر تجاوزگریهای ارتش بعث عراق داشت و با انجام پروازی بینهایت حساس و خطرناک، پیشاپیش سایر بالگردها به قلب دشمن میزد. وی همچنین توانست رکورد یکی از بالاترین پروازهای جنگ با بالگرد کبرا را در دنیا به نام خود ثبت کند.
این خلبان شجاع هوانیروز ارتش، سرانجام هشتم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ وقتی برای بازپسگیری ارتفاعات «بازیدراز» به سوی «سرپلذهاب» حرکت میکرد، از ناحیه پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.
دوران کودکی و تحصیل
علیاکبر قربان شیرودی در کنار تحصیل به کشاورزی میپرداخت تا اینکه پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل عازم تهران شد.
شیرودی سال ۱۳۵۱ و پس از ۲ سال تحصیل در تهران، به استخدام ارتش در آمد. او برای ادامه کار در ارتش، پرواز و خلبانی را انتخاب کرد؛ بنابراین دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رسانده و سپس دوره خلبانی بالگرد جنگنده بل «ای اچ -۱ موسوم به کبرا» را در پادگان اصفهان گذرانده و با درجه ستوانیاری فارغالتحصیل شد. وی پس از سه سال خدمت در ارتش، به کرمانشاه رفت و در آنجا با خلبان شهید «احمد کشوری» آشنا شد.
فعالیتهای انقلابی
«علیاکبر قربان شیرودی» در راستای مبارزات انقلابی خود، در مانوری که یکی از اعضای طاغوت در آن شرکت داشت، تصمیم گرفت تا با بالگرد خود به جایگاه زده و آن عنصر پهلوی را از میان بردارد؛ امّا به دلایلی موفق به انجام این کار نشد.
«علیاکبر قربان شیرودی» پس از شروع نهضت انقلاب اسلامی بهرهبری امام خمینی (ره)، به صفوف راهپیماییکنندگان پیوست و به دستور حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگانها، از پادگان خارج شد.
ستاره کردستان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع غائله ضدانقلاب در کردستان، «علیاکبر قربان شیرودی» داوطلب اعزام به آن مناطق شد و در ۲۴ سالگی بهعنوان فرمانده خلبانان هوانیروز انتخاب شد. شیرودی در جنگ پاوه نیز نقش تعیینکنندهای در بازپسگیری این شهر ایفا کرد و اقدامات و فعالیتهای او در غرب کشور، در کنار دیگر همرزمانش از جمله شهید «کشوری» و شهید «سهیلیان»، باعث شد که شهید «ولیالله فلاحی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، او را «ستاره غرب کشور» بنامد.
شهید «فلاحی» درباره شهید «شیرودی» گفته است: «ناجی غرب و فاتح گردنهها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکنها را ممکن ساخت».
در جریان یکی از مأموریتهای محوله در منطقه غرب، از طرف «بنیصدر» به وی ابلاغ شد تا نسبت به تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه در پاوه اقدام کند؛ اما وی در مقابل این دستور، با قاطعیت گفت: «ما میمانیم و با همین ۲ هلیکوپتری که در اختیار داریم، مهمات دشمن را میکوبیم و مسئولیت تمرد را میپذیریم».
شهید «مصطفی چمران» نیز ضمن نامیدن شهید «شیرودی» بهعنوان «ستاره درخشان جنگ کردستان»، در باره او گفته است: «من خاطرات بسیاری با شهید شیرودی دارم و از روزهای اولی که در کردستان شروع به نبرد کردیم، وی از طرف هوانیروز با ما همکاری میکرد. او یکی از خلبانانی بود که واقعا از ستارههای درخشان مبارزات کردستان بود. بهخاطر دارم که با هلیکوپتر خود مثل یک جت عمل میکرد. هنگام هجوم به دشمن، بدنه هلیکوپتر را کج میکرد و بهصورت مایل، شیرجه میرفت. دشمن را زیر رگبار گلوله میگرفت و با آن وحشتی که در درون دشمن ایجاد میکرد، بزرگترین ضربات را به آنان میزد. زمانیکه نیروهای ارتش در نزدیکی شهر «سقز» در محاصره و کمین دشمن قرار گرفته بودند، وی با تاکتیکهای شجاعانه توانست آنان را از کمین دشمن نجات دهد».
فعالیتها در دوران دفاع مقدس
شهید «علیاکبر قربان شیرودی» پس از آغاز جنگ تحمیلی، رهسپار کرمانشاه شد و بههمراه ۲ خلبان دیگر از جمله شهید «حمیدرضا سهلیان» با استفاده از ۲ بالگردی که در اختیار داشتند، در طول تمامی ۱۲ ساعت روشنائی روزانه، مستمراً اقدام به سوختگیری و اخذ مهمات اقدام نموده و در ادامه با انجام پروازی بینهایت حساس و خطرناک که وی بهعنوان تنها موشکانداز این گروه پروازی بود، پیشاپیش سایر بالگردها به قلب دشمن زد و توانست ادوات زرهی و مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر آنها وارد کند.
عملکرد بهموقع و تأثیرگذاری «علیاکبر قربان شیرودی» باعث شد که در ۸ مهر سال ۱۳۵۹ وی از درجه ستوانیار سوم خلبان به درجه ستوان سوم خلبان ارتقا یابد؛ اما برخلاف انتظار، وی با ارسال نامهای به فرمانده پایگاه هوانیروز کرمانشاه درخواست کرد که درجه تشویقی به وی اعطا نشود.
«علیاکبر قربان شیرودی» در بخشی از این نامه که در ۹ مهر سال ۱۳۵۹ نوشته، آورده است: «تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگها شرکت نمودهام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشتهام و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفتهام؛ لذا تقاضا دارم درجه تشویقیای که به اینجانب دادهاند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که بودهام، برگردانید».
علاوه بر این، وی در مدت خدمت خود بارها مورد تشویق و ارشدیت درجه قرار گرفت؛ اما با این استدلال که برای کمک به اسلام و قرآن میجنگد، هیچ کدام از آنها را قبول نکرد. آنچنان که در وصیتنامه خود گفته است: «در هنگام رفتن به مأموریت حالت یک عاشق را دارم که بهطرف معشوق میرود و در هنگام بازگشت، با وجود موفقیت غمگینم؛ چون احساس میکنم هنوز آنطور که باید، خالص نشدهام تا مورد قبول دعوت خدا قرار گیرم».
«علیاکبر قربان شیرودی» ۲ هفته قبل از شهادتش، بهترین خاطره خود را چنین تعریف کرده است: «اوایل جنگ بود، عراق در یکی از جبههها با سه لشکر کامل حمله کرد. ما با کمترین وسایل و نفرات، این سه لشکر را همراه با ۸۰ درصد وسایلشان از بین بردیم تا آنجا که باقیمانده اندک نفراتشان نیز مجبور به فرار شدند و این بهترین خاطره من است که در ۲۴ ساعت مقاومت مردانه، عراق را از آن فکری که سه روزه میخواست به تهران برسد، آنچنان پشیمان کردیم که دیگر راهی برایش باقی نمانده بود».
«علیاکبر قربان شیرودی» در چند عملیات پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط راهبردی غرب کشور وارد کرد. وی در ۱۳ دی سال ۱۳۵۹ و در پی خیانتهای آشکار بنیصدر، به افشاگری علیه وی پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست تا با ایمان، اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند. در همین ایام او را به بهانه بازپسگیری ارتفاعات «بازیدراز» بازداشت تنبیهی کردند که در نتیجه واکنش انقلابیون و اعضای سپاه کرمانشاه، حکم بازداشت وی منتفی شد.
«علیاکبر قربان شیرودی» در همان مدت کوتاه نقشآفرینی خود در دفاع مقدس، توانست رکورد یکی از بالاترین پروازهای جنگ با بالگرد کبرا را در دنیا به نام خود ثبت کند. شیرودی بارها از خطر گلولههای دشمن جان سالم به در برد، در حدی که بالگردهای وی بیش از ۴۰ بار سانحه داده و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به بالگردش نیز ثبت شده است.
شهادت
۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۰، وقتی ارتش بعث عراق لشکری زرهی را با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپارهانداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپسگیری ارتفاعات «بازیدراز» به سوی «سرپلذهاب» حرکت داد شیرودی نسبت به انهدام چندین تانک از نیروهای دشمن اقدام کرد که از ناحیه پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.
خلبانیار «احمد آرش» که بههمراه شیرودی در این عملیات پروازی شرکت داشت، در مورد چگونگی شهادت وی گفته است: «در آخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را زدیم، ناگهان گلوله یکی از تانکهای عراقی به بالگرد ما اصابت کرد. زمین و آسمان دور سر ما چرخیدند. در همان حال شیرودی که مجروح شده بود با مسلسل به تانکی که شلیک کرده بود، نشانه رفت و آن را منهدم کرد. من بیهوش شدم و وقتی به هوش آمدم، دیدم از بالگرد بیرون افتاده و بین تانکهای خودی و دشمن سقوط کرده بودیم. او را صدا زدم اکبر اکبر! اما جوابی نداد. در همان لحظه اول شهید شده بود. گلوله از پشت کتف اصابت کرده و از جلوی سینهاش خارج شده بود».
سرلشکر شهید فلاحی رئیس سابق ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است: «وقتی خبر شهادت شهید شیرودی را به حضرت امام خمینی رساندم، یک ربع به فکر فرو رفتند. حضرت امام در مورد همه شهدا میگفت خدا آنها را بیامرزد؛ ولی در مورد شیرودی گفت که او آمرزیده است».
همچنین پس از شهادت «علیاکبر قربان شیرودی»، شخصیتهای دیگری نیز نسبت به شخصیت والا و سلوک اخلاقی وی اظهارات مختلفی کردهاند؛ از جمله حضرت امام خامنهای او را «مکتبی، مؤمن و جنگنده در راه خدا» توصیف کرده و مرحوم حجتالاسلام والمسلمین «هاشمی رفسنجانی» نیز در مورد وی گفته است: «من در قیافه شیرودی مالکاشتر را دیدم».
خصوصیات اخلاقی
از سجایای شهید «علیاکبر قربان شیرودی» میتوان به تقید وی در نماز اوّل وقت اشاره کرد. بهعنوان نمونه وی در مصاحبه با خبرنگاران خارجی، وقتی صدای اللهاکبر را شنید، مصاحبه را نیمهتمام گذاشت و به طرف مسجد رفت. خبرنگاران به زبان انگلیسی و آلمانی میپرسیدند که چه اتّفاقی افتاده و با دوربین و سایر وسایل به دنبالش رفتند. او لحظهای سرش را برگرداند و گفت: «اللّه، مسجد» و به سرعت از آنجا خارج شد و در مسجد وضو گرفت و مانند همیشه با رزمندگان به نماز ایستاد.
ولایتمداری
ولایتپذیری از دیگر ویژگیهای اخلاقی شهید «علیاکبر قربان شیرودی» است؛ بهعنوان نمونه وقتی مصاحبهکنندگان از وی تقاضا کردند که محدوده جغرافیایی پروازهای آیندهاش را ترسیم کند، به آنها گفت: «بهتر است نقشههای دنیا را نگاه کنند؛ زیرا اگر امام خمینی فرمان دهد، در هر نقطه جهان که مرکز کفر است، میجنگم».
عدالتخواهی
عدالتخواهی از دیگر ویژگیهای اخلاقی شهید «علیاکبر قربان شیرودی» است. دختر وی از ویژگیهای خاص پدرش چنین گفته است: «ویژگی خاصی که پدرم داشت و همیشه در ذهن من ملکه شده، سه خصلت یعنی حرف حق زدن، عدالت و رکگویی است که همه از آن یاد میکنند. شهید شیرودی برایش مهم نبود که چه شخصی مقابلش ایستاده است، چیزی که برایش مهم بود، عدالت، مردم، مقابله با ظلم و ستم و مقابله با بیعدالتی بود».
وصیتنامه
خلبان شهید علیاکبر قربان شیرودی در فرازی از وصیتنامه خود نوشته است:
«هنگامی که پرواز میکنم احساس میکنم همچون عاشق به سوی معشوق خود نزدیک میشوم و در بازگشت هر چند پروازم موفقیتآمیز بوده باشد، مقداری غمگین هستم؛ چون احساس میکنم هنوز خالص نشدهام تا به سوی خداوند برگردم.
اگر برای احیای اسلام نبود، هرگز اسلحه به دست نمیگرفتم و به جبهه نمیرفتم. پیروزیهای ما مدیون دستهای غیبی خداوند است. این کشاورز زاده تنکابنی، سرباز ساده اسلام است و به هیچ یک از حزبها و گروهها وابسته نیست. آرزو دارم که جنگ تمام شود و به زادگاهم بروم و به کار کشاورزی مشغول شوم».
مجموعه تلویزیونی «سیمرغ»
مجموعه تلویزیونی سیمرغ سال ۱۳۷۱ تولید و برای اولینبار از شبکه یک سیما پخش شد. این مجموعه تلویزیونی زندگی و حماسههای شهیدان «احمد کشوری» و «علیاکبر شیرودی» از خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را روایت میکند.
یادشان گرامی و راهشان پر رهرو